Duitse jongeren rijden veiliger met begeleid rijden

Geplaatst op

In Duitsland haalt 35 procent van de jongeren het rijbewijs met behulp van begeleid rijden, wat in Nederland 2toDrive heet. Dat blijkt uit Duitse cijfers. In Duitsland bestaat het systeem al sinds 2005.

Ze rijden bovendien ook nog eens veiliger, valt op te maken uit Duitse tussenrapportages, zo meldt 2toDrive. Bestuurders die de 2toDrive-methode hebben gevolgd begaan 20 procent minder overtredingen als ze eenmaal zelfstandig de weg op gaan dan hun medeweggebruikers die niet eerst met een begeleider hebben gereden. Daarnaast veroorzaken ze 30 procent minder ongevallen.

In Duitsland mogen jongeren net als in Nederland vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen. Vanaf 17 jaar kunnen ze dan rijexamen doen. Wie slaagt voor zijn examen, mag op zijn 18de pas zonder coach achter het stuur.

BF17

Het Nederlandse experiment is gebaseerd op het Duitse systeem dat al in 2005 is ingevoerd. In Duitsland heet het systeem geen 2toDrive, maar BF17 (begleitetes fahren ab 17). Nederland is op 1 november 2011 gestart.

De verwachting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is dat 2toDrive jaarlijks zestien verkeersdoden minder zal kosten in Nederland. Als inderdaad blijkt dat de veiligheid omhoog gaat dankzij 2toDrive, wordt het systeem definitief ingevoerd in Nederland. De SWOV evalueert het systeem de komende jaren.

Bron: VerkeersPro