Jongeren 25 procent minder kans op ongeluk na extra training

Geplaatst op

Een extra rijvaardigheidstraining die jongeren bewust maakt van verkeersrisico’s kan leiden tot ruim 25 procent minder schade. Dat blijkt uit recent onderzoek over de periode 2007-2011 onder 3.600 verzekerde 
jonge automobilisten bij Univé en ZLM die hebben deelgenomen aan Trials. De training bestond onder meer uit slippen op een afgezet parcours, zonder vrachtwagenrijbewijs rondrijden in een truck of een noodstop maken.

In Nederland hebben automobilisten tussen de 18 en 24 jaar vier keer zoveel kans om bij een auto-ongeluk betrokken te raken als automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Met name jonge mannen behoren tot de grootste brokkenmakers in het verkeer. Daarnaast gebeuren verreweg de meeste dodelijke ongevallen onder jonge automobilisten.

Bewustwordingstraining

De bewustwordingstraining Trials biedt deze doelgroep een dagvullend programma, waarbij het inschatten van verkeersrisico’s en inzicht in het verkeer belangrijke aandachtspunten zijn. Het idee is dat hierdoor de verkeersveiligheid verbetert en de kans dat deze jongeren verkeersslachtoffer worden, verkleint.

De Rijksuniversiteit Groningen (RuG) onderzocht de effectiviteit van Trials in 2008. Uit het onderzoek bleek dat de trainingen goed worden gewaardeerd door de jongeren. Het accent van Trials ligt op bewustwording van de risico’s.

Rijvaardigheid

Trainingen die zich (alleen) richten op de rijvaardigheid hebben volgens sommige deskundigen het gevaar in zich dat cursisten zich na de training juist risicovoller gaan gedragen. Dit vanuit de veronderstelling dat zij beter weten hoe ze met hun auto moeten omgaan. Het onderzoek van de RuG onder ruim 600 deelnemers aan de training toont aan dat Trials niet zulke ongewenste bijeffecten heeft.

Dankzij het onderzoek onder klanten van Univé en ZLM  blijkt nu dus dat de bewustwordingstraining daadwerkelijk effect sorteert. Uit de schadecijfers van in totaal 3.600 jonge WA-verzekerden blijkt dat de Trials-deelnemers de afgelopen vijf jaar gemiddeld ruim 25 procent minder schade hadden dan jongeren die niet deelnamen aan Trials. Het onderzoek beslaat de periode 2007 tot en met 2011.

Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars startte in 2005 in samenwerking met de provincie Drenthe met het project Trials voor jongeren tussen de 17 en 28 jaar. Dat concept sloeg aan: inmiddels wordt Trials ook georganiseerd in Friesland, Groningen, Overijssel, Zeeland en Flevoland in samenwerking met de Regionale Organen voor de Verkeersveiligheid (ROV’s). Inmiddels namen meer dan 10.000 jongeren deel aan de bewustwordingstraining.

Van de cursisten wordt een eigen bijdrage van zestig euro gevraagd. ROV’s, enkele verzekeringsmaatschappijen en het Verbond van Verzekeraars dragen de overige kosten. Verschillende verzekeringsmaatschappijen, waaronder Univé en ZLM, geven klanten die deelnemen aan Trials inmiddels een korting op de premie of bieden jonge klanten de training kosteloos aan.

Trials

Trials wordt onder andere georganiseerd op het TT Circuit in Assen, op het Verkeerseducatie Centrum Drachten, bij Evenementenhal Hardenberg, bij VVCR te Rijssen en op het Verkeersveiligheidscentrum Dek in Goes. Trials-dagen starten om 9.00 uur en eindigen om 17.00 uur.

bron: Verkeerspro