Een herinnering aan bestuurders dat er een eenvoudige manier is om je tijdens het rijden niet te laten afleiden: zet je mobiel op stil. Dat is de boodschap van de nieuwe overheidscampagne genaamd ‘ONderweg ben ik OFFline’. De verkeerscampagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vervangt daarmee de oude campagne ‘Facebooken, tweeten en appen doe je op een P’.
Volgens minister Schultz zijn bijna alle automobilisten het er over eens. “Social media en autorijden gaan niet samen. Toch vinden veel bestuurders het moeilijk om hun mobiele telefoon te negeren als er onderweg een berichtje binnenkomt. De kans op een ongeval is op dergelijke momenten minstens 25 keer groter”, zo stelt ze.
Voorstander van innovaties
Het gebruik van smartphones is de afgelopen jaren flink toegenomen. Inmiddels zijn er 10 miljoen smartphones in gebruik in Nederland en dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Volgens onderzoek van SWOV speelt afleiding een rol bij enkele tientallen tot ongeveer honderd verkeersdoden per jaar, waarbij smartphone-gebruik als een van de gevaarlijkste vormen van afleiding wordt genoemd.
Minister Schultz van Haegen van IenM begrijpt de problematiek en geeft zelf aan groot voorstander te zijn van innovaties en het gebruik van social media. “Maar niet in de auto. Met deze campagne laten we mensen zien dat dat je met één druk op de knop veiliger onderweg kunt zijn: zet je mobiel vóór vertrek op stil. Zo kun je veilig thuiskomen.”
Radio- en televisiespots
Recent onderzoek van het NIPO laat zien dat 87 procent van de doelgroep (incidentele en frequente social media-gebruikers tijdens de autorit) vindt dat social media en verkeer niet samengaan. Tegelijkertijd heeft 90 procent van diezelfde groep de telefoon op geluid of trilstand staan, en geeft bijna de helft toe het moeilijk te vinden om tijdens een autorit de telefoon te negeren als ze merken dat er een bericht binnenkomt. Een kwart van de mensen die onderweg binnengekomen berichtjes lezen, doet dit terwijl ze rijden.
Tijdens de campagne worden automobilisten onder meer via radio- en televisiespots en mottoborden aangemoedigd hun mobiel op stil te zetten vóór vertrek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’. De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, provincies en gemeentes. De politie handhaaft het hele jaar door op niet-handsfree gebruik van de telefoon achter het stuur. Het is immers verboden in de auto een smartphone vast te houden als je aan rijden bent. Ook geeft jongerenverkeersorganisatie TeamAlert een vervolg aan de campagne ‘@The Wheel’, waarbij jonge automobilisten op locatie worden uitgedaagd om een week af te zien van het gebruik van social media tijdens het rijden.
bron: Verkeerspro