Dat de automaatcode moet worden afgeschaft, is voor de rijschoolbranche een uitgemaakte zaak. Het invoeren van één rijbewijs voor zowel automaat- als schakelauto’s zal een belangrijke stimulans zijn voor het milieu én de verkeersveiligheid. Dat was een van de belangrijke conclusies tijdens het Nationaal Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag bij Autotron in Rosmalen.
Aan de hand stellingen gingen vier sprekers met elkaar en met het publiek in discussie. Het panel bestond uit Wilbert van Beersum, (rijinstructeursopleiding VRO), Chris Verstappen (uitgever Verjo), Harold Bekhuis (manager rijvaardigheid CBR) en Ernest Alvares (Veronica Verkeersschool). Zowel leden van het panel als het publiek waren ervan overtuigd dat de code momenteel een drempel is op weg naar schonere voertuigen en hogere verkeersveiligheid. Het is nu alleen nog wachten op nieuwe wetgeving.
Beperking
“Vroeger was automaat rijden iets voor oude mensen. Dat imago is aan het verdwijnen”, ziet Wilbert van Beersum. “Automaat rijden is gewoon een stuk veiliger: beide handen aan het stuur. Ik hoef het niet uit te leggen: veel rijschoolhouders rijden met het lessen in een schakelauto en privé in een automaat. Dus we willen het eigenlijk wel, maar de mogelijkheden zijn er niet. Ik zou ook graag elektrisch willen rijden met mijn lesauto’s, maar dat kan niet, omdat ik met een beperking zit. Dat moet worden losgelaten.”
Als het dan zover is, moet er volgens Van Beersum nog goed worden nagedacht hoe er wordt omgegaan met kandidaten die met een automaat examen hebben afgelegd maar in een schakelauto willen rijden. “Toch denk ik dat we daar geen probleem van moeten maken. Tegenwoordig is de techniek van het schakelen veel soepeler, dat is niet meer te vergelijken met vroeger. Dat kan men of via een rijschool, of via een andere bestuurder aanleren.”
Automaat wordt de standaard
Chris Verstappen is het eens met Van Beersum, maar denkt wel dat de overheid al veel te laat is met deze maatregel. “Per 1 september is er veel veranderd in de autoindustrie. Iedereen die de komende jaren een auto gaat kopen, zal dit gaan meemaken. De standaardauto zal automaat zijn; voor een schakelbak ga je fors meer betalen. Auto’s boven de 20.000 euro: ik vind het knap als je daarvoor nog een schakelvariant kunt vinden. De overheid moet veel actiever zijn, ook met het plaatsen van laadpalen.”
bron: rijschoolpro